sábado, 21 de noviembre de 2020

FULL PARRÒQUIES DE SANTA MARIA MAGDALENA, I DE SANT JOAN BAPTISTA DE VILADECANS 22/11/2020. Diumenge XXXIV del Temps Ordinari. SOLEMNITAT DE JESUCRIST REI DE L’UNIVERS

PARRÒQUIES DE

 SANTA MARIA MAGDALENA,

I DE

SANT JOAN BAPTISTA

DE VILADECANS

22/11/2020.

Diumenge XXXIV del Temps Ordinari.

SOLEMNITAT DE JESUCRIST REI DE L’UNIVERS

 

"La riqueza es lo que somos, no lo que tenemos"

Papa Francesc. IV Jornada Mundial dels Pobres. 15 de novembre 2020.

 

1.050 è ANIVERSARI DE SANT CLIMENT DE LLOBREGAT.

Enguany celebrem el 1050è aniversari de la presència documentada de Sant Climent de


Llobregat. Això no vol dir que Sant Climent de Llobregat sorgís com un bolet l’any 970, perquè hi ha evidències anteriors de diversos assentaments i activitats concretes en aquesta zona, abans del segle Xè. Com hem dit en començar, es tracte de la  presència documentada coneguda, més antiga, que ens en dona fe, de manera inequívoca.

Els assentaments que formaren Sant Climent de Llobregat es van establir i van créixer al redós de tres rieres ben conegudes, la de Les Comes, la del Querol i la de de Salom, que s’uneixen formant la riera de Sant Climent, que baixa cap a Viladecans. Aquestes rieres remarquen les divisòries entre els principals promontoris, que envolten el poble, el de Sant Ramon de les Golbes, el de les Pedres Blanques, el de la Costa Fustera, el del Coll de la Creu i el del Padró, on en diversos indrets hi trobaríem l’origen d’algunes masies, afavorides per la disponibilitat d’aigua, espais de conreu i bona situació, estratègica.

El nucli de Sant Climent de Llobregat, cap el segle Xè., formava part de la baronia d’Eramprunyà, una jurisdicció nobiliària que comprenia el territori dels actuals termes de Castelldefels, Begues, Sant Climent de Llobregat, Gavà, Viladecans i una franja de Sant Boi de Llobregat. Aquesta baronia tenia com a centre estratègic el castell d’Eramprunyà, documentat el 957 i que en feia ús els comtes de Barcelona, fins que el 1323 el va comprar, amb tots els drets, Pere March, banquer, de reconegut prestigi, que exercí com a conseller de les corts dels reis Jaume II el Just, però també d’Alfons el Benigne i de Pere III. D’aquest mode, Jaume II, el Just, disposà diners per tal d’endegar la conquesta de Còrsega i Sardenya.

Entre els assentaments documentats al territori d’Eramprunyà, hi havia l’Almafar, que tenia un mas i una torra de defensa, vora el camí Ral, a l’actual Sant Climent de Llobregat. Almafar és una paraula d’orígen àrab, que respon a dos possibles significats, que s’associen molt bé amb Sant Climent. El primer “anar a l’amagatall” i el segon “el lloc fèrtil o fructífer”. Dons Sant Climent de Llobregat quedava amagat dels atacs de la pirateria i el bandolerisme, tanmateix, la seva tradició agrícola ha estat lligada a productes de molta qualitat.

De Sant Climent de Llobregat també hi depenia l’actual territori de Viladecans, on en el segle Xè. hi destaca el llogaret de Sales, nom que apareix per primera vegada el 956, d’on s’hi conserva l’ermita, documentada per primera vegada el 1041, al costat el cementiri. També hi depenia el territori de “Canis valis”, documentat per primera vegada el 1011, que va donar nom a Viladecans.

Tanmateix, en l’àmbit eclesial, la parròquia de Sant Climent de Llobregat ha estat mare de les actuals parròquies de Viladecans, tenint en compte que tant la desapareguda església de Sant Joan, situada davant de l’actual ajuntament, i l’ermita de la Mare de Déu de Sales, n’eren sufragànies, per la qual cosa depenien, -canònicament-, del rector de Sant Climent de Llobregat. Van haver de passar segles fins que Viladecans obtingué la independència canònica de Sant Climent, el 1746.

Aquest aniversari constitueix una bona oportunitat per tal que “climentons” i “viladecanecs”, agraïm la tasca de tants homes i dones que, en el decurs dels segles, han persistit, -amb emprenedoria-, en l’evolució social, cultural, agrícola, industrial i també religiosa de Sant Climent de Llobregat i de Viladecans.

Estimem la nostra història, fem-ho en aquest dilluns 23 de novembre, diada de Sant Climent, màrtir i papa, per tal que el Sant patró, ens acompanyi amb la seva intercessió perquè seguim compromesos la tasca dels qui ens han precedit, d’acord amb les realitats del nostre temps. Donem-ne gràcies a Déu!

Mn. Josep Maria, diaca.

CATEQUESI DEL PAPA FRANCESC.

En la audiencia del pasado miércoles 18, el Papa Francisco prosiguió su ciclo catequético sobre la oración, en esta ocasión, meditando con la oración de María. Decía el Papa:

Queridos hermanos y hermanas:

Siguiendo nuestras reflexiones sobre la oración, hoy meditamos sobre la figura de la Virgen María, que es llena de gracia e inmaculada desde su concepción, y que estaba en continuo diálogo con Dios desde antes de la anunciación. Ella, Mujer de oración, forma parte de la multitud de los “humildes de corazón”, con los que Dios preparó la venida de su Hijo.

María fue siempre obediente a la voluntad de Dios. No dirigió su vida autónomamente, sino dejó que la voz del Señor orientara su corazón y sus pasos. San Lucas nos lo recuerda cuando dice que la Virgen conservaba en su corazón todo lo que le sucedía, y lo meditaba, llevándolo a su diálogo con Dios, para seguir con fiel obediencia el camino que Él le indicaba.

Por su docilidad al Señor, María estuvo presente en el designio providencial del Padre, y en los momentos culminantes de la vida de su Hijo Jesús: desde el anuncio del ángel hasta el misterio de su muerte y resurrección. Ella también acompañó los primeros pasos de la Iglesia naciente, oraba con los discípulos de su Hijo y oraba por ellos. Y así, como por obra del Espíritu Santo se convirtió en Madre de Dios, también por obra del mismo Espíritu se convirtió en Madre de la Iglesia, a la que sigue acompañando, con su oración y mediación, en su peregrinar hacia la Patria celestial.

DARRERES RESTRICCIONS PREVENTIVES PEL COVID19.

Mantenim les restriccions pel COVID19:

1.- Manteniment de les mesures d’higiene de mans, ús de mascareta, distancia de seguretat i desinfecció i ventilació dels espais d’ús comú.

2.- Confinament nocturn: Cap activitat a les parròquies, de 22:00 a 06:00 h.

3.- L’aforament als temples no pot superar el 30%.

4.- Serveis a la cúria diocesana: amb atenció telemàtica i telefònica a Secretaria General.

No ens fem enrere. En bé de tots: complim les mesures de manera responsable i posem l’esperança en el Senyor, en la normalització de la vida social i econòmica, que tant necessitem.

CATEQUESI D’INFANTS 2020/2021 i LA MISSA FAMILIAR.

Parròquia de Sant Joan Baptista i Parròquia de Santa Maria Magdalena.

D’acord amb les possibilitats, l’equip de catequesi de cada parròquia mantindrà el contacte amb els infants i, els pares i mares.

Si no hi ha major inconvenient, demanem als pares i mares l’assistència a la MISSA FAMILIAR amb els seus infants. Al temple complim les mesures establertes, per la qual cosa el risc d’infecció és baix, si no les contravenim. De la responsabilitat de cadascú en depenem tots i no és gens difícil complir-les.

La MISSA FAMILIAR també forma part de la catequesi, per això, en les circumstàncies actuals, és importantíssim que a través d'elles els infants segueixin tenint relació amb la parròquia i amb els catequistes. Us agraïm molt sincerament l’esforç que feu els que ja hi assistiu habitualment.

Us hi esperem.  Moltes gràcies !!!

JOVES DE CONFIRMACIÓ.

El darrer diumenge, a les cinc de la tarda, es van reunir al temple parroquial de Sant Joan Baptista, uns quants joves de les parròquies de Viladecans, que van rebre el Sagrament de la Confirmació, el darrer 24 d’octubre, en una trobada d’amistat i pregària.

La Marina Gallego, col·labora en la coordinació del grup i si les restriccions pel COVID19 no ens ho impedeixen, ens tornarem a reunir el proper diumenge 15 de desembre, a les cinc de la tarda, amb to pre-nadalenc.

Es deixarem portar pels fets de la vida que posarem a la llum de l’Evangeli.

Endavant !!!

L’EVANGELI DEL DIUMENGE, (Mt 25, 31 – 46)

En aquell temps, Jesús digué als deixebles: 31 –Quan el Fill de l’home vindrà ple de glòria, acompanyat de tots els àngels, s’asseurà en el seu tron gloriós. 32 Tots els pobles es reuniran davant seu, i ell destriarà la gent els uns dels altres, com un pastor separa les ovelles de les cabres, 33 i posarà les ovelles a la seva dreta i les cabres a la seva esquerra. 34 Aleshores el rei dirà als de la seva dreta: “Veniu, beneïts del meu Pare, rebeu en herència el Regne que ell us tenia preparat des de la creació del món. 35 Perquè tenia fam, i em donàreu menjar; tenia set, i em donàreu beure; era foraster, i em vau acollir; 36 anava despullat, i em vau vestir; estava malalt, i em vau visitar; era a la presó, i vinguéreu a veure’m.” 37 Llavors els justos li respondran: “Senyor, ¿quan et vam veure afamat, i et donàrem menjar; o que tenies set, i et donàrem beure? 38 ¿Quan et vam veure foraster, i et vam acollir; o que anaves despullat, i et vam vestir? 39 ¿Quan et vam veure malalt o a la presó, i vinguérem a veure’t?” 40 El rei els respondrà: “Us ho asseguro: tot allò que fèieu a un d’aquests germans meus més petits, a mi m’ho fèieu.” 41 Després dirà als de la seva esquerra: “Aparteu-vos de mi, maleïts, aneu al foc etern, preparat per al diable i els seus àngels. 42 Perquè tenia fam, i no em donàreu menjar; tenia set, i no em donàreu beure; 43 era foraster, i no em vau acollir; anava despullat, i no em vau vestir; estava malalt o a la presó, i no em vau visitar.” 44 Llavors ells li respondran: “Senyor, ¿quan et vam veure afamat o assedegat, foraster o despullat, malalt o a la presó, i no et vam assistir?” 45 Ell els contestarà: “Us ho asseguro: tot allò que deixàveu de fer a un d’aquests més petits, m’ho negàveu a mi. 46 I aquests aniran al càstic etern, mentre que els justos aniran a la vida eterna.”

Fixem-nos en Jesús i en l’Evangeli. Per pensar-hi.

– L’evangeli del judici final, tanca el discurs de Jesús que Mateu posa abans del relat de la Passió (capítols 26-27). La presentació és molt gràfica i popular pels jueus, que coneixen les imatges bíbliques que Jesús utilitza (per exemple, la imatge del pastor que separa ovelles i cabres, que és del profeta Ezequiel, cap. 34).

– També hi ressonen altres pàgines de Mateu. En el context del jove ric (Mt 19,16ss), hi trobem paraules que ara ressonen en el v.31: Jesús els digué: Us ho asseguro: quan neixi el món nou i el Fill de l’home s’assegui en el seu tron gloriós, també vosaltres, els qui m’heu seguit, us asseureu en dotze trons i jutjareu les dotze tribus d’Israel (Mt 19,28). També la resposta de Jesús en el v. 41 l’hem trobada abans en el mateix evangeli, a propòsit dels que diuen Senyor, Senyor però no fan la voluntat del Pare (Mt 7,21): Llavors jo els diré clarament: “No us he conegut mai. Aparteu-vos de mi, vosaltres que obràveu el mal!” (Mt 7,23). Ambdues referències ens ajuden a veure que fer la voluntat del Pare o seguir Jesús té a veure amb compartir els béns amb els pobres, amb fer el que fa Jesús.

– “Esquerra” i “dreta” (33) no tenen connotacions polítiques. Per als oients de l’Evangeli era clar: el costat dret és el de la felicitat; l’esquerre, el de la desgràcia. I així ho hem d’entendre quan llegim aquest text.

El judici final és universal (32): hi entra tothom, sense exclusió. No shi jutja la pertinença a un poble o a un altre ni a un grup determinat. De fet no s’hi jutja res. El que hi passa és que la llum que ve de la glòria de Déu posa de manifest on és cadascú, on cadascú ha situat la seva vida.

La manera de ser del jutge és la que sexpressa en el v.34, que també està recollida a Lluc: No tinguis por, petit ramat, que el vostre Pare es complau a donar-vos el Regne (Lc 12,32). Potser també s’ha de tenir en compte l’actitud del pare en la paràbola dels dos fills que ens presenta Lluc (Lc 15,28ss). No és un Déu que castigui als uns i premiï als altres, sinó que treballa sempre perquè tothom pugui viure amb Ell per sempre (Jn 3,16; 5,17).

Però el més significatiu daquesta pàgina no és aquest judici que no és judici sinó la preocupació pels pobres, pels qui són deixats de banda, pels explotats... És l’opció fonamental de Déu, l’opció que el caracteritza. L’opció que va fer ja “des de la creació del món” (34). I Jesús mostra aquesta opció de Déu identificant-se amb tots ells. Aquesta és una afirmació teològica molt important. I és un anunci: el resultat de la vida de cadascú depèn de l’actitud que hagi adoptat en relació amb ells.

Aquesta pàgina vol ser directa i no fa matisos, fa una distinció radical: en acabar el camí de la vida estarem en un cantó o en l’altre, no hi haurà terme mig. La intenció és provocar ara, quan encara estem en el camí, una reacció decidida, vol provocar un canvi, ara, en la vida dels oients de Jesús i del seu Evangeli. Un canvi per fugir de la mediocritat i per fer una opció clara pels germans i germanes més pobres. Un canvi per seguir Jesús.

La identificació de Jesús amb els necessitats de tota mena té moltes conseqüències, ja que Jesús sha fet pobre i, morint amb els pobres i ressuscitant, ara és present de manera real en tots i cadascun dels pobres del món: no hi pot haver separació entre la fe en Déu i l’amor als altres, concretament a les persones necessitades. Sense l’amor als pobres no és possible reconèixer en ells la presència de Jesús. Com va dir el Papa Francesc en la Jornada Mundial dels Pobres de 2017, «si realment volem trobar Crist, cal que toquem el seu cos en el cos nafrat dels pobres, com a confirmació de la comunió sacramental rebuda en l’eucaristia».

Aquest evangeli ens pregunta si els petits, els necessitats, els pobres, marquen les nostres prioritats, l’estil de vida, la manera de plantejar l’economia, el sistema social...

Però no oblidem que la motivació de Jesús per dir-nos la seva Paraula no és fer-nos sentir frustrats sinó invitar-nos a tornar a començar: ens qüestiona perquè puguem aprendre a partir de la pròpia experiència, perquè puguem reprendre el camí des del punt on estiguem. I Ell espera, pacientment, que el camí triat sigui el seu.

ESPLAI SANT JOAN

L’esplai Sant Joan reprendrà les seves activitats presencials, adaptades al COVID19. Això. Per això els monitors establiran el mode adaptat, per tal que hi puguin participar tots els infants, sense contravenir la norma.

Endavant, esplai !!!

DESPATX PARROQUIAL

ATENCIÓ: El despatx parroquial, comú per ambdues parròquies, Sant Joan Baptista i Santa Maria Magdalena, resta obert tots els dimarts, feiners, de cinc a set de la tarda, al carrer Sant Joan, 14. 08840 - Viladecans, on us atendrem a tots els que ho necessiteu.

Cas de dificultat, es pot concertar visita per telèfon, un altre moment, al 649.630.448.

HORARIS DE MISSES.

Parròquia de Sant Joan Baptista.

Diumenges i festes:                                       10:45 h, (en català).

                                                                            13:00 h, (en bilingüe)

Feiners, dissabtes i vigílies de festes:        19:00 h, (en català).

Parròquia de Santa Maria Magdalena.

Diumenges i festes:                                       12:00 h, (en bilingüe).

Dissabtes i vigílies de festes:                       20:00 h, (en bilingüe).

LOTERIA.

Seguint el ritme de cada any, la parròquia de Santa Maria Magdalena ha fet loteria de Nadal. Es tracte d’una bona manera d’ajudar aquesta comunitat i, qui ho sap? Potser d’obtenir-ne un bon premi.   Encara tenim participacions! Animeu-vos i participeu-hi !

 

bisbat de Sant Feliu

https://www.bisbatsantfeliu.cat/

parròquies de Viladecans:

https://parroquiesdeviladecans.cat/

Enllaç del nostra blogger:

https://santamariamagdalenaviladecans.blogspot.com/

amics de l’ermita de la Mare de Déu de Sales

https://ermitadesales.wordpress.com/

 


 

 

No hay comentarios:

Publicar un comentario